De rubriek Beeldspraak uit Radar

BEELDSPRAAK – Een crucifix van Ad Braat

De Zierikzeese beeldhouwer Ad Braat (1919-2001), bekend van het monument voor de Watersnoodramp ‘Beproefd maar niet gebroken’, heeft ook werk gemaakt met een christelijke signatuur: het ‘Hemelhuis’ (te zien in de binnenplaats van het Stadhuismuseum), de ‘Zaaier’, ‘Franciscus’ en ‘Christofoor’ om een aantal te noemen.

Deze crucifix, getiteld ‘Boven alle begrip’, is uit 1945 – een vroeg werk. De raadselachtige titel moet
begrepen worden in de tijd: het is vlak na de Tweede Wereldoorlog met zijn onbegrijpelijk lijden. Uitgevoerd in brons met groen patina, in tegenstelling tot latere bronzen die meestal zwart van kleur zijn. Ongeveer 40 cm hoog, vrij klein dus, meer geschikt om in een huiskamer te hangen dan in een kerk.

Ad Braat over het verbeelden van het geloof: “Moeilijk, want niet alleen woorden maar ook beelden schieten daarbij tekort. Ik heb de oplossing gezocht in de kracht van het gebaar: hoe meer expressie, des te sterker de innerlijke resonantie die het opwekt.” (Bron: “Ad Braat, 50 jaar beeldhouwen 1944-1994.”)

Zowel het kruis als de figuur is geabstraheerd, en Jezus straalt niet zozeer lijden als wel overwinning uit. De handen lijken niet vastgenageld,
maar vrij te zweven, in een zegenend gebaar. Deze Jezus is niet alleen
van Goede Vrijdag maar ook van Hemelvaart.
Theresia Koelewijn