De rubriek Beeldspraak uit Radar

BEELDSPRAAK – Oversteken

Silvia Dimitrova (Pleven, Bulgarije, 1970) ging al op 13-jarige leeftijd naar de School voor Toegepaste Kunsten. Hierna studeerde zij icoonschilderen. Naast klassieke iconen maakt zij moderne schilderijen. In een serie van zeven Bijbelse vrouwen hanteert ze een unieke mix van deze twee kunstvormen. Net als de klassieke iconen vertellen ze een verhaal en zitten vol symboliek. Op dit schilderij staat Mirjam op de voorgrond en in het midden; gracieus en blij. Haar houding doet denken aan traditionele afbeeldingen van Maria, maar in plaats van een baby houdt ze een tamboerijn in haar handen. Exodus 15:21 vertelt hoe Mirjam het volk leidde in vreugdevol gezang na de doortocht door de Rode Zee. Haar lied is profetisch, roept op tot gedenken en viert Gods ingrijpen in de geschiedenis. Achter haar zien we verschillende gebeurtenissen, alsof haar lied zichtbaar wordt in het schilderij. Rechts tussen de struiken ligt baby Mozes. Zie de ironie in de manier waarop Mozes van de dood wordt gered. Terwijl de Egyptenaren de jongetjes in de Nijl moesten gooien, bedenkt Mozes’ moeder een plan om het leven van de jongen te redden. Ze maakt een mand en werpt hem als het ware in de rivier. Om hem van de dood te redden wordt Mozes overgeleverd in de armen van de dood. Als een voorafschaduwing van de verlossing van Christus, die door de dood de dood verslaat. Als Mozes wordt ontdekt door de dochter van de Farao, handelt Mirjam met verbazingwekkende sluwheid. Zij overtuigt de Egyptische prinses om de baby door zijn eigen moeder te laten verzorgen. Zij is hier de helper en beschermer. Aan de linkerkant van het schilderij zien we Mozes en Aäron. Daaronder de brandende braamstruik. Mozes houdt de stenen tafelen vast, Aäron een vaas met zalfolie. Naast hen de Rode zee met de paarden van het Egyptische leger in de golven. Mozes, Aäron en Mirjam, als een drie-eenheid. Micha 6:4, ‘Ik heb je bevrijd uit de slavernij van Egypte, Ik zond Mozes, Aäron en Mirjam om jullie voor te gaan.’ Zouden we Mirjam kunnen beschouwen als een schaduw van de Derde Persoon in de Drie-eenheid? Degene die ons door een onzichtbare hand leidt en beschermt? Die de werken van God in herinnering roept? Ook wij kunnen voor een oversteekplaats staan, als we ons identificeren met de Christus in Zijn oversteek via de doop in de Jordaan en uiteindelijk door de doop van de dood naar het opgestane leven. Mirjam herinnert ons er op een diepgaande manier aan dat er een krachtige helpende hand is bij al onze oversteekpogingen.

Uit: Artway beeldmeditatie Myrthe van der Graaf